Leestijd: 5 minuten
Ondernemen vergelijk ik wel eens met skiën.
Best een verkoelende gedachte in deze zomer toch?
Soms sta je bovenaan een skipiste met megagrote hobbels waarbij je je afvraagt hoe je in hemelsnaam naar beneden komt. Soms suis je als vanzelf naar beneden en kun je de hele wereld aan.
Ik ben al 12 jaar ondernemer en mijn weg zit natuurlijk ook vol hobbelige pistes. Zo had ik een jaar nauwelijks omzet, in 2009, toen de financiële crisis speelde. Vele relaties stelden hun plannen uit. Ik ben al een paar keer verhuisd, ook naar het buitenland en weer terug. Ook niet bevorderlijk voor de continuïteit…
Ter inspiratie deel ik graag hoe ik mijn grootste hobbels overwon en hoe ik op kruispunten de juiste weg heb gekozen.
1. Keuzes maken
Ik zeg wel eens tegen de ondernemers die ik coach:
“Ondernemen is keuzes maken voor gevorderden.”
Je moet zoveel keuzes maken: over wat je aan gaat bieden, wat jouw verdienmodel wordt, wie jouw ideale klanten zijn, de prijzen, hoe je de marketing inricht, wie je nodig hebt en ga zo maar door.
Hoe maak je nou goede keuzes? Doe je kop of munt? Lees je allerlei informatie en slaap je er dan een nachtje over? Of maak je een uitgebreide analyse en wik en weeg je tot je een ons weegt?
Het ligt er natuurlijk helemaal aan hoe ‘groot’ de keuze is die je moet maken. Bij het opzetten van een bedrijf is er in ieder geval een goede volgorde aan te brengen wat wanneer relevant wordt (zie de stappen in de roadmap). First things first. Je kunt geen keuzes maken over je ideale klanten als je jouw aanbod niet helder hebt. Je hoeft nog niet na te denken over jouw marketing als je nog niet zeker weet wat jouw aanbod wordt en voor wie. Een volgorde en structuur aanhouden is dus belangrijk.
Bij de Kamer van Koophandel en Belastingdienst vind je veel informatie over de formele kant van je bedrijf: rechtsvormen, verzekeringen, AVG en juridische zaken. Allemaal belangrijk maar begin bij het begin. Jij bent het bedrijf dus vertrek vanuit jouw eigen persoon. Waarom verschijnt die grote glimlach als je over jouw plannen vertelt? Jouw gevoel, jouw intuïtie geeft jou de meest belangrijke informatie over jouw keuzes. Laat je niet van je pad kletsen door anderen. Kies wat goed voelt.
Maar hoe dan ook, als ondernemer heb je regelmatig keuzestress. Voor mij kreeg deze term pas echt betekenis toen ik in China woonde. Zoveel winkels met exact dezelfde spullen, zoveel Chinese mensen om mij heen en zoveel Chinese tekens die ik niet kende. Ikea’s vol met brillenwinkels met een paar miljoen brillen om maar een voorbeeld te noemen. En toch heb ik een bril gevonden. Hoe? Doordat er één klein winkeltje het woord “English help” op de gevel had staan en dit pareltje door mijn vriendinnen ontdekt was. Eindelijk eentje waar ze Engels spreken en waar je dus precies aan kunt geven wat je nodig hebt. Wat een verademing.
Bij het opstarten van mijn eigen bedrijf, bleek ik dat pareltje te zijn voor mijn klanten van toen. Ik kende hun markt, hun problematiek en vulde dat gapende gat op. Dat gat waar ze zelf geen tijd voor hadden en waarvoor ze de kennis niet in huis hadden. Ik heb bij het starten de keuze gemaakt om dicht bij mijzelfte blijven, dichtbij mijn vakgebied en mijn klanten te zoeken in de branches waarin ik al ervaring had opgedaan. Mijn eerste klant was een voormalig werkgever. Mijn volgende klanten waren allerlei oud-collega’s die inmiddels bij andere bedrijven werkten. Een gouden greep. Zo kreeg ik als ondernemer zelfvertrouwen en kon ik steeds makkelijker keuzes maken over vervolgstappen.
Mijn belangrijkste tip is dan ook: Schoenmaker blijf in het begin bij je leest. Zet je eerste stappen op bekend terrein of bij mensen die je al kent. Ga het gewoon doen en uitproberen.
2. Klanten vinden
Acquisitie……tja, hoe kom je aan klanten? Veel ondernemers zijn niet dol op acquireren. Sommigen sluiten zich aan bij een netwerk of vinden een manier waarop ze potentiële klanten krijgen aangeleverd. De meesten moeten het toch echt zelf doen. Wat naar mijn ervaring het beste werkt in het begin? Praten, praten, praten. Met andere ondernemers. Mensen die al wat verder zijn dan jij.
Vraag hulp aan je netwerk. Collega’s, ex-collega’s, managers, vrienden, kennissen, dorps- of stadsgenoten. Mensen die je al kent, die weten wat je doet en hoe je bent, zijn sneller bereid je een handje te helpen. Check je social media vrienden, haal die map met oude visitekaartjes tevoorschijn en breng ze allemaal eens in kaart met een mindmap. Je zult verbaasd zijn hoeveel mensen je kent. Selecteer de ondernemers uit deze mindmap en nodig ze eens uit voor een kop koffie. Als je een starter bent vinden mensen het vaak heel leuk om iets te vertellen over hun business en hoe ze het aanpakken. Vrienden en bekenden hebben mij bij allerlei mensen geïntroduceerd. Super leerzaam en interessant.
Stel ze allemaal de vragen hoe zij zijn opgestart, hoe ze hun klanten vinden en wat volgens hen de do’s en dont’s zijn bij ondernemen. Vind vervolgens de manier die bij je past door deze informatie te verwerken in jouw plannen.
Een ander, echt briljant idee, is het doen van een kort onderzoek. Een van de deelneemsters aan mijn Succesvol Starten programma heeft dit gedaan. Ze had een aantal vragen bedacht die relevant waren voor haar doelgroep en natuurlijk een pakkende titel. Bijna alle bedrijven die ze benaderde deden mee aan haar onderzoek. Met de resultaten onder de arm kon ze vervolgens de bedrijven opnieuw benaderen voor een afspraak. De drempel was zo veel lager want ze had informatie die voor hen interessant was en had al eerder contact gelegd.
3. Angst voor te weinig inkomsten
Angst voor weinig inkomsten? Echt wel! Het duurde bij mij maar liefst 5 jaar om die angst opzij te zetten en voor mijzelf te beginnen. Super eng joh, dat ondernemen! Het idee dat ik misschien geen inkomsten zou hebben verlamde mij gewoon. Ik ben opgevoed met de overtuiging dat ik ‘mijn eigen broek’ op moet kunnen houden. Tssss….ik ga toch zeker niet afhankelijk zijn van mijn partner of van de bank? No way!
Al pratende met mijn coach en mijn man kwam ik op een idee. Kon ik niet mijn baan houden en tegelijkertijd opstarten? Dan had ik in ieder geval nog een tijdje inkomsten. Dat bleek de gouden formule. Ik ging parttime werken zodat ik 1 dag in de week mijn bedrijf kon opstarten. Omdat ik maar 1 dag in de week had, zorgde ik er ook voor dat ik met volledige focus aan de slag ging. Uiteindelijk heb ik na een half jaar de knoop doorgehakt en ontslag genomen. En mijn eerste opdrachtgever……..was mijn oude werkgever! Het bedrijf was net overgenomen en ik startte met een complex project dat ik als enige in het bedrijf tot een goed einde kon brengen. Mijn opvolger was nog niet voldoende ingewerkt en bovendien was het überhaupt lastig om deze issues over te dragen. Ik kon zodoende mijn ex-werkgever uit de brand helpen, mijn opvolger goed inwerken, ik had inkomsten en kon zelfstandig aan de slag. Een super win-win situatie.
Ik besef dat niet iedereen zoveel geluk heeft. Als je je werkgever goed helpt met het opvullen van het gat dat jij achterlaat door bijvoorbeeld een opvolger te vinden en in te werken, schep je in ieder geval de voorwaarde om jou een eerste opdracht te gunnen. Of ze helpen je graag met het vinden van jouw eerste klanten door hun netwerk te benaderen.
Deze vlieger gaat natuurlijk niet op, als je totaal iets anders gaat doen dan je in loondienst deed of als je juist een concurrent wordt van je werkgever. Dan is het een beter idee om met zelfstandige vakgenoten te gaan praten bij een netwerkborrel of via de branchevereniging.
4. Hellup, een concurrent
Ben je net lekker bezig, stuit je op een concurrent.
Stik jaloers kon ik zijn als ik zo iemand tegen kwam. Vol zelfvertrouwen zat zo iemand. Vaak werkte hij of zij voor een hoger uurtarief dan ik en deden we vergelijkbaar werk. Grrrr……
Wat er eigenlijk gebeurde is dat ik er onzeker van werd. Ik ging twijfelen aan van alles en deed nog perfecter mijn werk. Natuurlijk deed deze persoon zijn werk in mijn ogen veel minder goed, had ie gewoon een vlotte babbel en was ie minder geliefd bij de opdrachtgevers. Maar toch…..het knaagde…..
Totdat ik het inzicht kreeg: wat kan ik van deze persoon leren? Al die negativiteit bracht me niks. Leer van je concurrent! Ik leerde dat ik beter moest onderhandelen, niet te snel moest toegeven, geduld moest hebben in een onderhandelingstraject en niet te veel moest laten blijken hoe graag ik de opdracht wilde. Creëer schaarste. Als je aangeeft dat je nog in een ander onderhandelingstraject zit, geef je indirect aan dat bedrijven graag met je werken. Of je zegt dat je nog maar een paar gaatjes in je agenda hebt. Bedenk iets wat in jouw geval zou kunnen werken.
En als het niet zo is? Een beetje bluffen is geoorloofd, vind ik 😉
5. Een slag in de rondte werken
Wat kost het toch veel tijd dat opstarten! Er is zoveel uit te zoeken en te bedenken. Maar als ik zo druk ben, lukt dat denken niet zo. Ik hebt ruimte in mijn hoofd nodig om antwoord te bedenken op al die vraagstukken, om de creativiteit te laten stromen. Alleen dan maak ik goede keuzes.
Hoe vind ik die tijd?
Ik doe regelmatig deze oefening: een week bevat 168 uren. Ik teken een cirkel op papier die staat voor 168 uur, 100%. Ik zet mijn huidige weekindeling erin door de tijd in percentages uit te drukken. Zo deel ik de cirkel op in delen gelijk aan het percentage. Bijv. 25% van mijn tijd is werktijd. De categorieën zijn:
a. Persoonlijke verzorging zoals slapen, eten, drinken, naar WC gaan, douchen, aankleden en uiterlijke verzorging.
b. Huishouden zoals boodschappen doen en winkelen, koken, wassen, opruimen en schoonmaken.
c. Zorgtaken zoals zorgen voor kinderen, het gezin of mantelzorg,
d. Vrije tijd. Hieronder vallen TV kijken, telefoon, social media, sport, ontspanning, cultuur, hobby’s, uitstapjes en sociale activiteiten zoals afspreken met vrienden of een verjaardag
e. Reistijd van en naar werk/klant
f. Werktijd
Door deze cirkel als een soort taart in te delen krijg ik een heel goed idee waar ik mijn tijd aan besteed. De eerste keer schrok ik me een hoedje. Ik had twee weken met een App bijgehouden hoeveel tijd ik op mijn mobiel zat……soms was dat wel 4 uur per dag. En ik was 6 uur per week kwijt met allerlei technische dingen uit te zoeken zoals softwareprogramma’s en mijn mail deed ik de hele dag door waardoor ik vaak aan het einde van de dag het gevoel had dat ik niks concreets had gedaan. En ik maar vinden dat ik het zo druk had! Ik hield mezelf zwaar voor de gek….
Om succesvol te ondernemen is het bewust omgaan met tijd echt KEY. Ik verloor zoveel tijd met dingen waar ik totaal geen energie van kreeg, die onbelangrijk waren of niks opleverden. Zonde! Ik leer nog elke dag om mijn tijd beter te besteden. Maar ik ben inmiddels zover dat ik maar op 3 momenten per dag mijn mail en social media accounts bekijk en ik besteed technische kwesties uit aan meerdere virtuele assistenten. Zo fijn! En wat een tijdswinst! Elk half jaar maak ik ‘mijn taart’ opnieuw. Voor mij is dit een manier van focus houden op de zaken waar ik graag mijn tijd aan besteed zoals mijn klanten, mijn gezin, reizen en sporten.
Wat is voor jou de ideale balans om succesvol te kunnen ondernemen en tegelijkertijd lekker in je vel te zitten? Doe ook eens deze oefening en maak dan een 2e cirkel. Eentje is de huidige situatie en de 2e is gebaseerd op de ideale situatie. Wat heb je nodig om daar naar toe te werken?
Deze 5 grote hobbels zijn op mijn pad van ondernemerschap gekomen. Wat zijn voor jou momenteel de grootste hobbels? Laat het me weten in de comments.
Wil je meer inspiratie? Elke week publiceer ik een nieuwe podcastaflevering van de Sleutel tot Groei Podcast op Spotify en Apple Podcast waarin alles over ondernemen aan bod komt. Van marketing, sales tot strategie, mindset maar ook persoonlijke ervaringen en waardevolle inzichten.