Leestijd: 2 minuten
1. Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen
Ik ben een eigenzinnig mens. Ik weet wat ik wil, nou ja meestal dan, en ik weet vooral hoe ik
iets niet wil en wat niet goed voelt.
Zwemmen met de stroom mee vind ik geen bal aan. Doen wat anderen doen, past niet bij
mij. Sterker nog, ik voel weerstand. Toch kwam ik regelmatig in de verleiding om te volgen.
Bij bepaalde populaire dagen bijvoorbeeld die iedereen aangrijpt om een aanbieding te
sturen. Zal ik dan ook?
Maar, als ik naar mezelf kijk, dan volg ik bijvoorbeeld nooit alle makke schaapjes bij de lange
douanerijen op Schiphol, maar scan ik of ik een patroon zie dat afwijkt en ik vind altijd een
gaatje, een mogelijkheid om een andere weg te bewandelen. Een weg van minder ergernis,
minder tijdverlies en meer authenticiteit. Heerlijk om zo te zijn.
In mijn business werkt het net zo. Authenticiteit is het allerbelangrijkste. Daardoor help ik
mensen die bij mij passen, heb ik er zoveel plezier in en vind ik wegen die het allerbeste bij
mijn klanten, bij mij en mijn business past. Maar om die authenticiteit te vinden en blindelings
te volgen is een zoektocht geweest.
Vind dus jouw manier, waar jouw hart sneller van gaat kloppen en waar je ogen van gaan
glimmen. Dat is jouw ultieme kompas naar succes en geluk.
Maar soms voel je je alleen in jouw ondernemersavontuur en is het best lastig om allemaal
zelf te bedenken. Dat brengt mij bij de tweede les.
2. Doe het niet alleen
Je familie en vrienden zijn waarschijnlijk allemaal toffe mensen maar zijn niet altijd het beste
steuntje in de rug als het bij het ondernemen even tegen zit.
Zoek andere ondernemers op. Mensen uit jouw vakgebied maar ook mensen die heel wat
anders doen, kunnen een enorme inspiratiebron zijn. Zij begrijpen het vallen, weer opstaan
en de kopzorgen die je soms hebt. Leer van anderen die liefst een paar stappen verder zijn
dan jij.
Hulp vragen is ook een thema geweest. Ik zat aan een groeiplafond en wil meer mensen
kunnen helpen om mijn missie te laten slagen. Mijn missie is: dienstverlenende en ambitieuze
ondernemers helpen om succesvol te worden met wat ze het allerliefste doen en het drastisch
verlagen van het aantal ondernemers dat stopt binnen 5 jaar (nu 60%).
Hulp om mijn business model te verfijnen, belangrijke keuzes te maken maar ook hulp om
authentieker te ‘verkopen’ heb ik gekregen. Alle coaches die ik heb gehad brachten groei en dat
geef ik ook weer door aan mijn klanten.
3. Plan elke week tijd in voor prospects en leads
De grootste les was dat ik het eerste jaar te weinig tijd besteedde aan leads en prospects. Ze
ontvingen wel mijn mails of persoonlijke reactie op vragen maar ik nam te weinig initiatief om ze
eens op te bellen en te horen wat er speelt. Alleen door ze te spreken, help je mensen echt verder.
Natuurlijk wordt niet iedereen jouw klant als je ze benadert.
Dat hoeft ook niet. Je hoort ontzettend veel over de belangrijkste issues van jouw doelgroep,
je leert het type mens kennen die jij het beste kunt helpen naar een belangrijk resultaat, wie
niet en het geeft je een enorme dosis zelfvertrouwen.
Ik heb geleerd dat ik minimaal 2 dagen per week bezig moet en wil zijn met leadgeneratie en
contact opnemen met prospects. Dus schrik niet als ik je opeens even opbel om te
vragen hoe het met je gaat.
Wil je meer inspiratie? Elke week publiceer ik een nieuwe podcastaflevering van de Sleutel tot Groei Podcast op Spotify en Apple Podcast waarin alles over ondernemen aan bod komt. Van marketing, sales tot strategie, mindset maar ook persoonlijke ervaringen en waardevolle inzichten.