Hoe creëer je content explosie voor blogs, vlogs en posts?
Hoe kom je aan onderwerpen?
Het valt niet altijd mee om maar content te verzinnen voor publicaties. Of dit nou blogs zijn of kortere posts op social media, soms ontbreekt het simpelweg aan inspiratie.
Hoe zorg je ervoor dat je altijd een interessant onderwerp hebt om over te schrijven?
Mijn belangrijkste tip gaat over ruimte. Creëer rust en ruimte in je hoofd om creativiteit toe te laten. Want op zo’n moment komen de ingevingen vanzelf binnen stromen. Je brein moet even met iets anders bezig zijn dan werken om ruimte te maken voor creativiteit.
Zo krijg ik de beste ingevingen voor content tijdens het wandelen, als ik onder de douche sta of als ik op de fiets zit. Juist op de momenten dat ik even afstand neem van mijn werk dus. Ik schrijf de ingevingen meteen op in mijn telefoonnotities zodat ik ze niet meer vergeet. Als ik weer een dag inplan om content te schrijven haal ik het lijstje weer tevoorschijn en ga ik ermee aan de slag. Je kunt dus het beste een voorraadje onderwerpen aanleggen als je in een inspirerende flow zit.
Om je wat richting te geven waar jouw content zoal over kan gaan heb ik, ter inspiratie, 15 manieren verzamelend zodat jij een explosie aan content kunt creëren voor jezelf!
1. Verzamel de meest gestelde vragen van jouw klanten
Klanten zitten met problemen of vragen die ze graag met je bespreken. Zo krijg ik veel vragen over hoe ik bepaalde dingen aanpak, wat mijn advies is in hun situatie en veel vragen over welke keuzes iemand het beste kan maken. Uit deze gesprekken haal ik de meeste content omdat ik weet dat de meeste ondernemers zich herkennen in deze vragen en situaties. Noteer eens welke vragen jij allemaal krijgt en kijk of die geschikt zijn om over te schrijven.
2. Alledaags iets waarbij je connectie kan leggen naar jouw dienst.
Je maakt iets mee en ziet een relatie met jouw dienst. Zo zag ik bijvoorbeeld mijn buurmeisje eindeloos oefenen op haar fietsje en moest eraan denken dat ondernemen net zoiets is als leren fietsen. Je valt een paar keer van de fiets, moet blijven oefenen, doorzetten en niet opgeven om succesvol te worden. Het kan gaan over een sport, een hot item in het nieuws, een ervaring bij een restaurant, winkel, een film of theaterstuk om maar wat voorbeelden te noemen.
3. Benoem situaties in het leven van jouw doelgroep waarin jouw dienst de oplossing is
Op welk moment gaat iemand op zoek naar jouw dienst? Het heeft geen zin om een bevallingscursus aan te bieden als iemand geen kinderwens heeft of makelaarsadvies als iemand net al een huis gekocht heeft. Kijk eens goed naar het moment dat het meest optimaal is om jouw dienst onder de aandacht te brengen en schrijf daar vanuit verschillende invalshoeken over.
4. Interessant onderzoek of een test
Regelmatig verschijnen er interessante onderzoeken en handige testjes. Mensen zijn dol op onderzoeksresultaten en testjes om zichzelf beter te leren kennen. Deel deze met je volgers.
5. Schrijf over de problemen waar jouw klanten tegenaan lopen
Als je een tijdje bezig bent en regelmatig klanten spreekt weet je precies wat het grootste probleem is van jouw klanten wat jij met ze op kan lossen of in ieder geval verbeteren. Vaak liggen er een flink aantal subproblemen onder of uit het probleem zich op veel verschillende manieren. Pluis zo’n probleem helemaal uit en schrijf over elk aspect een keertje.
Heb je nog niet veel klanten? Doen dan onderzoek door bijvoorbeeld een aantal mensen, die in jouw doelgroep vallen, te interviewen en stel ze vragen over waar ze tegenaan lopen. Of speur naar onderzoeken die gedaan zijn onder jouw doelgroep of over jouw onderwerp.
6. Quotes
Op social media en internet barst het van de leuke of rake quotes. Als je even weinig inspiratie hebt, is het prima om een quote te plaatsen. Ik verzamel ook deze in mijn telefoon en gebruik ze af en toe. Zelf zie ik vaak leuke quotes voorbijkomen van Loesje en van Omdenken. Zet wel de bron erbij als je de quote niet zelf bedacht hebt.
7. Haak in op een speciale datum
Er zijn zoveel feestdagen of speciale data zoals Valentijnsdag, vader- en moederdag, wereld knuffeldag, dag van de privacay, bedenk het maar. Altijd handig om op in te haken als je even inspiratieloos bent. Op deze website vind je alle speciale dagen:
https://www.fijnedagvan.nl/overzicht/kalender/
8. Schrijf over een leerzame ervaring of inzicht opgedaan tijdens een opleiding, event of in gesprek met iemand.
Regelmatig doe je belangrijke inzichten op in jouw vakgebied. Voor jou vaak de meest normale zaak van de wereld. Maar sta je er wel eens bij stil, dat dit ook interessant is om te delen? Je spreekt een expert die je aan het denken zet, je bereikt een doorbraak op jouw vakgebied of hebt eindelijk een diploma behaald. Het is super leuk en leerzaam voor anderen om dit soort persoonlijke inzichten en successen te delen.
9. Deel je expertise
Je bent niet voor niks een kei in je vak. Je mag dat ook laten weten. Is er iets nieuws op jouw vakgebied ontwikkeld of heb je jezelf in een bepaald onderwerp verdiept omdat het je interesseert? Het delen van je expertise zorgt ervoor dat mensen je als expert gaan zien. Ook het delen van een door jou geschreven artikel, Radio of TV optreden waarin je te zien of te horen bent of een video van een presentatie die je gaf, is interessante content.
10. Schrijf over een persoonlijke uitdaging
Soms is het leven en ondernemen gewoon zwaar en moeilijk. Soms zie je het even niet meer zitten of zie je niet hoe je nu verder moet. Ik spreek veel experts die hier niet over praten omdat ze bang zijn dat het als zwakte gezien wordt en dat het afbreuk doet aan hun expert status. Mijn ervaring is dat je met jouw kwetsbaarheid juist een mooi deel van jezelf laat zien. Ook jij bent niet perfect en hebt moeilijke momenten. Het is ‘verdacht’ als het altijd alleen maar top en super gaat. Je geloofwaardigheid is groter als je ook jouw kwetsbaarheden en persoonlijke uitdagingen deelt.
11. Praktische tips
Mensen zijn dol op praktische tips en quick fixes voor een probleem. Ook al weten we dat een quick fix niet altijd tot een structurele oplossing leidt, toch zijn we er dol op. Maak eens een lijst van praktische onderwerpen waarover je kunt schrijven of een video over op kunt nemen.
12. Beschrijf een case van een klant
Het kan heel leerzaam zijn om een case van een klant te beschrijven. Hoe heb je hem geholpen om van probleem naar oplossing te gaan en welke weg heeft ie daarin afgelegd. Wat zijn de resultaten en hoe kan de lezer ervan leren?
13. Wat zijn de meest gemaakte fouten of valkuilen door jouw klanten?
Faalangst is een van de grootste angsten die mensen ervaren. Het is fijn als ze van jouw ervaringen en die van jouw klanten kunnen leren dus schrijf regelmatig over fouten en valkuilen en hoe ze die kunnen voorkomen of vermijden.
14. Deel een succesverhaal
Soms ben je zo trots op een klant dat je het wel van de daken kunt schreeuwen. Je bent zo blij voor die persoon of organisatie. Vraag of je zijn of haar succesverhaal mag delen of liever nog, laat de persoon zelf het verhaal schrijven en publiceer het vervolgens.
15. Schrijf jouw mening en vraag om die van anderen over een actualiteit of trending topic.
Om serieus te worden genomen mag je duidelijk zijn in je mening. Als je met alle winden meewaait dan kom je niet ‘stevig’ over en dit helpt niet om als expert gezien te worden. Denk wel goed na over de manier waarop je jouw mening ventileert. Doe het altijd met respect voor een ander en vanuit je eigen kracht. Afgeven op een ander of negatief zijn over een ander is niet de manier om sympathie op te wekken. Redeneer altijd vanuit jezelf.
Vul met deze 15 mogelijkheden jouw lijst van inspiratie telkens aan en plan elke maand minimaal een dag in jouw agenda om content te schrijven en produceren. Dan kun je met focus voor een hele maand al jouw kanalen vullen en hoef je er niet elke week bij stil te staan. Heel efficiënt en effectief?
Hoe raak je de juiste snaar?
Heb je moeite om de juiste toon te vinden voor jouw content? Het komt veel voor dat ondernemers heel anders praten dan schrijven en dat ze moeite hebben om de juiste toon en taal te vinden om hun doelgroep aan te spreken. En dan kun je communiceren wat je wilt, maar de kans is dan groot dat het geen klanten op gaat leveren. Zonde toch?
Ik kan je daarbij helpen. Plan gerust een belafspraak in om te ontdekken hoe ik je kan helpen. Gewoon vrijblijvend omdat ik je graag verder help.
Ik wens je hoe dan ook veel succes en inspiratie toe!