Leestijd: 5 minuten
Ondernemers bedoelen vaak promotie als ze het over marketing hebben. Ze bedoelen bijvoorbeeld de website of het posten op social media. Vaak zijn ze teleurgesteld als daar te weinig klanten uit komen. Dus gaan ze meer promotie inzetten: adverteren of meer netwerken.
Maar je bedrijf promoten, dat is maar 1 component van marketing om klanten aan te trekken. Er is dus meer nodig om dit voor elkaar te krijgen.
Welke componenten zijn dat?
Even een stukje theorie: In de traditionele marketing wordt gesproken over de 5 P’s: Product, Prijs, Personen, Plaats en Promotie. Marketing gaat dus om het aanbieden van jouw product of dienst aan de juiste personen, jouw ideale klant, op de juiste plaats want als je slippers verkoopt in een slagerij dan sla je natuurlijk de plank mis. Je doet onderzoek welke prijs deze ideale klant bereid is te betalen en dan pas zet je promotie in om ze te bereiken. Dat komt dus als laatste, en niet als eerste.
Hoe zorg je dat jouw marketing wél klanten oplevert?
- Kijk eens goed of jouw aanbod of product goed aansluit op het meest urgente probleem van jouw klant. Moet het aangepast worden of uitgebreid? Lost het eigenlijk wel een urgent probleem op of is het meer een behoefte, en dus minder belangrijk? Dan is het lastiger om het verkocht te krijgen.
- Check eens of de prijs OK is. Voor elke prijs is er een doelgroep. Past jouw prijs bij jouw doelgroep? Doe je daar wel eens onderzoek naar? Als je kiest voor jouw prijs, hoeveel klanten heb je dan nodig om jouw omzetdoel te halen?
- En dan de P van personen: weet je goed wie jouw ideale klant is of is dat veranderd als je terugkijkt op de afgelopen tijd? Wat leest jouw doelgroep, op welke social media zitten ze, hoe bereik je ze? Wat willen ze het allerliefste? Doe hier ook onderzoek naar.
- Plaats: bied jij jouw dienst nog steeds op de goede plaats aan? Waar kan jouw doelgroep jou vinden? Ik werkte vroeger vooral bij de klant in zijn bedrijf, nu bied ik bijna alles online aan. Dat is echt een groot verschil en vereist dus een totaal andere marketing aanpak.
- En dan als laatste de P van promotie: Hiermee wil je dat jouw doelgroep jou leert kennen, je leuk gaat vinden en vanuit daar bouw je een relatie en vertrouwen op om ze als klant te winnen. Dit doe je met communicatie en content. Als je mij vraagt wat het allerbeste werkt, dan is dat is persoonlijk contact. Dat is veruit de beste werkende manier van promotie. Maar ja, dat kost wel tijd natuurlijk. Maar de regel is: Hoe persoonlijker jouw contact, hoe beter.
Dus een video waarin mensen jou kunnen zien, werkt veel beter om te verkopen dan een geschreven tekst op social media. Een webinar of een gesprek is ook veel persoonlijker dan een eindeloze stroom aan mails of een flyer in de brievenbus. Hoe directer het contact, hoe beter.
Veel ondernemers worstelen met hun marketing
Er worden zoveel quick fixes aangeboden om nieuwe klanten te scoren – echt ongelofelijk. Van onweerstaanbare weggevers tot aan moeiteloze Facebook advertenties, het is te mooi om waar te zijn. Letterlijk, want ze werken meestal niet voor jou. Maar waarom niet?
Zo’n quick fix is een losse flodder. En losse flodders raken niemand. Het wordt alleen maar een onoverzichtelijk zooitje. Het geheel van je marketing moet namelijk kloppen. Maar hoe vind je die perfecte marketingmix dan? Ik zal één tipje van de sluier oplichten…
De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen is heel simpel: wil je heel veel klanten snel en oppervlakkig helpen of wil je juist weinig klanten heel persoonlijk en diepgaand helpen? Dit is allesbepalend voor de manier hoe jij jouw marketing inricht.
En dit is de grootste fout die ondernemers maken want ze denken er dus niet over na of ze veel klanten nodig hebben of maar een paar.
Toen ik dit verschil inzag veranderde alles voor mij. Daarna maakte ik een keuze die allesbepalend voor mijn succes is geweest. Ik ben iemand die graag voor persoonlijke diepgang en duurzame resultaten gaat. En daar heb ik mijn hele marketing op georganiseerd.
Dus: wil je heel veel klanten snel en oppervlakkig helpen of wil je juist weinig klanten heel persoonlijk en diepgaand helpen. Ik herhaal ‘em nog maar een keertje. Want dít bepaalt uiteindelijk welke marketing je inzet.
Heb je veel klanten nodig?
Dan moet je echt aan de bak want je gaat voor kwantiteit. Je moet een soort ‘marketingmachine’ aanzetten om een continue stroom mensen te interesseren. Een klantenmagneet. Je ontkomt bijna niet aan adverteren op Facebook of Instagram met een stroom aan mails bijvoorbeeld. Daar moet je wel zin in hebben. Dat moet je leuk vinden omdat je er veel tijd en energie aan kwijt kunt zijn. Je moet je advertenties blijvend monitoren, finetunen en testen wat het beste werkt.
Ga je voor weinig klanten?
De meeste van mijn klanten gaan voor kwaliteit en hebben relatief weinig klanten nodig. Zeg tot 30 per jaar. Dan is het een heel ander verhaal. Dan kun je veel persoonlijkere marketing kiezen. Persoonlijk contact is daarbij cruciaal. Ze gaan voor langere termijn relaties. Je kijkt naar waardevolle samenwerkingen, bedenkt een gerichte netwerkaanpak en Google kan dan heel goed werken bijvoorbeeld.
En dan is er ook nog een middenweg natuurlijk. Er zijn ook klanten van mij die producten hebben voor de massa en persoonlijke begeleiding voor de happy few. Dan heb je een gecombineerde marketingaanpak nodig.
Hoe ontdek je jouw beste marketingformule?
Als je wilt weten wat voor jou de beste marketing succesformule is, dan heb ik daarvoor een hele handige tool ontwikkelt. Deze heet de Marketing Wizard. Hiermee weet je binnen 10 minuten welke marketing voor jou en jouw business het beste zal werken. Van hieruit maak je dan in ieder geval goeie keuzes en verspil je geen marketinggeld en kostbare tijd.
Je vindt hem op mijn website: lisettebrattinga.coach/marketing-wizard