Leestijd: 10 minuten
Vorige week vierde ik mijn bedrijfsverjaardag, alweer 16 jaar. Een echte bedrijfspuber voel ik mij. Want ik ben het bedrijf, dus technisch gezien ook 16. Haha, handig om 2 leeftijden te hebben.
Voelt toch heel wat volwassener als toen ik zelf 16 werd. Heel wat happier ook. Al had ik een heel leuk vriendje, een supergezellige vriendengroep en heerlijke sporten waar ik mijn energie in kon steken. I was not happy…not at all.
Nu wel. Het voelt zelfs als understatement 😉
Happiness zit in hele andere dingen dan waarin ik dacht dat het zat!
Wat heb ik de afgelopen 16 jaar allemaal geleerd, waar jij nu jouw voordeel mee kan doen? Ik heb 10 onthullingen voor je in petto en laat ze echt even op jou inwerken want dit zijn universele lessen. De laatste is voor mij eentje die ik lang voor mezelf onder het tapijt verstopt heb.
De 1e onthulling is: Ga wat jij héel gewoon vindt, eindelijk eens zien als iets heel speciaals. Je vindt je eigen ervaring vaak doodnormaal en je ziet niet wat voor een pareltje dit kan zijn voor anderen. Zo vond ik het normaal dat een business coach een bedrijfskundige studie in the pocket heeft en natuurlijk een coach opleiding heeft gedaan. Dat je ervoor gestudeerd hebt om een bedrijf goed te coachen. Ik zette dat niet zo in de spotlights totdat ik hoorde dat klanten juist voor mij kiezen om die reden. Die vinden die studies belangrijk want het zijn zelf hoogopgeleide mensen. Zij vinden dit een must en zagen die niet bij mijn concurrenten terug. Kwamen mede om die reden bij mij uit. Toen zag ik pas dat veel van mijn collega’s die diploma’s niet hebben. Ze hebben vaak wel ervaring in het opzetten en laten groeien van bedrijven maar geen diploma’s die daar mee te maken hebben.
Wat ik ook heel gewoon vind, is dat ik al bijna 30 jaar ervaring heb. Ik heb alles wel gezien in allerlei bedrijven. Daarmee beweeg ik me met gemak in welk bedrijf dan ook. Het voelt altijd als een vis in het water.
Wat ik nu ook meer laat zien is dat ik van reizen hou, in meer dan 30 landen ben geweest, dat ik in 4 landen gewoond heb, Ik laat nu ook zien dat ik over de hele wereld klanten heb (Oostenrijk, Kenia, Amerika, Azië) en mensen uit allerlei culturen zoals Suriname en Zuid-Amerika. Mensen waarvan NL niet hun moedertaal is. Heerlijk vind ik dat. Ik laat ook zien dat ik van goeie kwaliteit houdt en dus niet van koopjes en dat is heel raar maar ik vertrouw koopjes meestal niet. Ik geef ook geen hoge korting, voor mij voelt dat niet betrouwbaar, voor anderen wel. Dit zag ik allemaal als normaal.
Dus zie jij eigenlijk wel goed wat er zo speciaal aan jou is? Zet dat veel meer op de voorgrond. Bijvoorbeeld dat je ervaring hebt in een bepaalde branche of een specifieke opleiding hebt gedaan. Of je hebt met bepaalde mensen gewerkt, of je hebt aan topsport gedaan, of je reist graag de hele wereld rond. Vind jij misschien normaal, maar het is sneller onderscheidend dan je denkt.
2. Doe het vooral anders dan de rest. O dit is zo’n belangrijke. Ik zie zoveel kopieergedrag of spreek zoveel mensen die denken dat ze iets moeten doen omdat anderen dat zeggen. Ik help juist ondernemers die het anders willen dan de rest. Die voelen dat ze anders zijn en dus geen kopietje willen zijn van hun concurrenten. Dat zit vaak heel diep. Ze waren vroeger vaak ook al anders dan anderen op school. Het zijn eigenzinnige ondernemers die op hun eigen wijze willen ondernemen. Uitzonderlijke mensen die hun kop boven het maaiveld durven uit te steken. Ik herken me in dit type ondernemer.
Ik mocht vroeger bijvoorbeeld geen spijkerbroek dragen van mijn vader omdat iedereen een spijkerbroek droeg. Misschien vind je dat belachelijk. Ik vind dat eigenlijk ook maar ik snap wel de gedachte erachter. Onderscheid je van de middenmoot, anders val je niet op met jouw mooie talenten en verschijning. Dus doe het lekker anders in je profilering en jouw positionering. Dat is verfrissend, valt in positieve zin op. En als je kritiek krijgt, is dat meestal van mensen die dat juist zelf niet durven, let maar eens op. Gooi dat: doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg meteen overboord. Ik zeg: Doe juist niet normaal, dan doe je namelijk altijd gek genoeg.
3. Focus op wat je nodig hebt in plaats van op wat er is. Van de week zei iemand tegen mij: “Ik wil alles weten over het ondernemerschap”. Ik vroeg haar: “Wat heb je echt nodig?” Je wordt doodgegooid met van alles wat je zou moeten weten en als ondernemer ben je een manusje van alles eigenlijk hè? Maar moet je alles afweten van belastingregels als er accountants en boekhouders zijn die daar expert in zijn? Moet je alles afweten van marketing als je, zoals een klant van mij, dat bijna niet nodig hebt omdat je agenda nu al volgeboekt zit tot en met het 1e kwartaal volgend jaar. Omdat klanten voor je in de rij staan. Dan hoef je niet alles af te weten van marketing. Dus vraag je elke dag weer af: wat heb je echt nodig aan kennis en informatie en ga daar gericht naar op zoek.
4. Schakel externe hulp in als je snelheid wil. Zelf ben ik een autodidact. Ik wilde alles eerst zelf snappen om het vervolgens met veel moeite uit handen te geven. Wat hierachter zat was dat ik alles zelf onder controle wil hebben. Nu weet ik dat het veel sneller gaat en kwalitatief ook vaak beter als je externe hulp inschakelt op de vlakken waar je geen kennis van hebt of wilt hebben. Zoek een goeie expert, geef een goeie briefing en ga een waardevolle samenwerking aan om jouw bedrijf te laten groeien. En het lijkt goedkoper: alles zelf doen maar het kost natuurlijk veel meer tijd allemaal. Tijd is ook geld.
Wat voor mij een eyeopener was: Ik verdien per uur meer dan bijvoorbeeld mijn hulp in huis. Ik verdien meer dan mijn boekhouder per uur. Ik verdien ook meer per uur dan mijn Virtual Assistent en Google expert. Dan kan ik beter zorgen dat ik mijn tijd besteed aan geld verdienen en zaken uitbesteden aan mensen die een lager uurtarief hebben dan ik. Uiteindelijk verdien ik dan veel meer dan wanneer ik het uit zuinigheid allemaal zelf zou gaan doen.
5. Jouw eigenwaarde is geld waard. In het begin twijfelde ik veel over mezelf en wat ik kon en of er wel genoeg geld binnen zou komen. Binnen een jaar verdiende ik meer dan 150.000 euro dus die twijfel sloeg nergens op. Maar toen ik het roer omgooide in 2015 en business coach werd kwam die twijfel toch weer terug. Want ik ging iets anders aanbieden, mij richten op zelfstandig ondernemers in plaats van grotere bedrijven en ik had een online programma ontwikkeld. Ik had daar destijds minder ervaring mee dus begon ik tegen vrij lage prijzen. Ik geloof iets van 1495 euro voor 3 maanden. Ik wilde mezelf nog bewijzen als business coach.
Ik vergat even die jarenlange ervaring die natuurlijk net zo waardevol is voor zelfstandig ondernemers. Ik vond het nog niet zoveel waard. Het programma moest zich nog bewijzen en toen ik de ene na de andere positieve reactie kreeg en klanten super goeie resultaten haalden en hun dromen uit zagen komen, toen durfde ik pas meer te vragen. Mijn eigenwaarde nam ontzettend toe. Dus hoe hoger jouw eigenwaarde, hoe meer je waard bent voor de ander, dit ook ziet en daar ook geld voor durft te vragen. Eigenwaarde hangt ook samen met jezelf kleiner houden dan je bent. Doe dat niet, want dat is zo’n show stopper voor je bedrijf. Denk niet te klein, hou jezelf niet klein of laat je niet kleinhouden door anderen. Denk lekker groot, vrij en zie alle mogelijkheden!
6. Steek er veel tijd in als je wilt groeien. Het gaat niet moeiteloos, dat is gewoon bullsh*t en ik vind het storend om dit op social media te zien. Je kunt geen grote groeisprong maken in een paar uurtjes per week. Het kost tijd om te ontdekken waar de grootste kansen liggen, hoe je daar je bedrijf naar in kunt richten en hoe je jouw marketing dan aanpakt. Dat kost energie en je voelt zelf heel goed waar de grens ligt. Niks gaat vanzelf.
Het kan wel makkelijker gaan als je in de goeie mindset zit, positief bent en vooral veel vertrouwen hebt in een goede uitkomst van al jouw inspanningen. Neem van mij aan, het nieuwe resultaat duurt altijd 10 x langer dan je denkt en hoopt. We zijn van nature ongeduldig en willen snel. Maar het gras gaat niet sneller groeien door er aan te trekken. Er moet liefde naar toe, er mag tijd voor genomen worden en het moet niet vertrapt worden door allerlei ongeduldige voetjes.
Waar je ook tijd in moet steken is jezelf goed organiseren. Want als je meer klanten krijgt, moet je intern je zaakjes op orde hebben. Anders kun je niet de kwaliteit leveren die je wilt en dat levert allemaal narigheid op. Klachten, fouten die je moet herstellen, onduidelijkheid, gevoel van chaos ook al valt het in de praktijk misschien nog wel mee. Een chaotisch brein is niet goed voor de verbinding met je klant.
7. Bedrijven met goede en gelikte marketing zijn niet per sé goede bedrijven waar je als klant krijgt wat je mag verwachten op basis van wat er beloofd is. Er is een groot verschil tussen de binnenkant en de buitenkant van een bedrijf. Luister naar podcast 33 waarin ik hierover vertel. Even kort gezegd. Er is vaak sprake van een mismatch in bedrijven. Of de buitenkant is heel fantastisch (oftewel de marketingboodschap is super goed, weet precies de juiste snaar te raken en er wordt alles aan gedaan om tot koop over te gaan). Of de binnenkant is heel fantastisch en dat zijn vaak de pareltjes die nog ontdekt moeten worden. Het bedrijf zit fantastisch in elkaar, er wordt hele goeie consistente kwaliteit geleverd en ze gaan echt tot het gaatje voor hun klanten.
De minderheid aan bedrijven heeft de binnen- en de buitenkant goed voor elkaar. Oftewel: doen wat ze beloven. Daar kun je je dus echt mee onderscheiden. Door zowel de buitenkant, jouw marketing en profilering helemaal te maken zoals jij het beste klanten aan kunt trekken als de binnenkant waarbij de verwachtingen van jouw klant alles gaat overtreffen. Dit is niet zomaar bereikt, dat kost tijd en de juiste focus. O ja en ook geduld. Ik kan na al die jaren zeggen dat de buitenkant van mijn bedrijf perfect passend is met de binnenkant. Mijn klanten krijgen wat ik beloof en veel meer dan dat.
8. Een openbaring voor mij was om de keuze te hebben om ook nee te zeggen tegen mensen en bedrijven. In het begin was ik veel te makkelijk. Ik keek niet zo naar of ik een klik had. Ik ging het gewoon doen. Totdat ik erachter kwam dat het veel moeizamer gaat als je geen klik hebt, dat je elkaar minder goed begrijpt, dat er misverstanden ontstaan, verkeerde verwachtingen enzo. Sommige klanten komen gewoon van een andere planeet of hebben een andere bloedgroep die niet matcht met jou. Durf nee te zeggen als een samenwerking niet goed voelt of als je het gevoel krijgt dat het niet gaat werken. Durf ook afscheid te nemen van mensen die niet OK voor je zijn.
Toen ik nog in loondienst was, moest ik wel samenwerken met toxic people en kostte het mij ontzettend veel energie en frustratie. Man, wat kon ik leeglopen op dat soort types. Bij mij zijn het vooral hele dominante grote ego’s die niet openstaan voor iemand zijn mening waar mijn allergie op zit. Of mensen die heel geniepig aan je stoelpoten zagen. Oeh, lastig. Maar als ondernemer heb je een keuze, dan hoef je niet opgescheept te zitten met mensen waarmee je geen klik hebt. Je mag en kunt gewoon kiezen. Hoe heerlijk is dat!
9. Een langdurige angst, klachten of chronische pijn zijn de grootste handrem in je bedrijf. Echt waar. Dat wil je niet horen maar het is echt zo. Ik zie dit bij zoveel ondernemers. Zorg goed voor jezelf, los je shit op. Steek je kop niet in het zand zoals ik jarenlang gedaan hebt. Luister naar podcast nummer 38 als je wilt weten hoe je daar mee aan de slag kunt. Ook hoor je daarin dat het ontzettend mee kan vallen als je er al jarenlang tegenop ziet.
10. Implementeer wat je leert. Deze bewaar ik expres even voor het laatste. Ik heb honderden boeken verslonden, tientallen cursussen, webinars en trainingen gevolgd waarmee ik geen bal gedaan heb. Natuurlijk zit die kennis wel in mijn hoofd maar ik heb het zeker niet allemaal geïmplementeerd en toegepast, terwijl dat wel een goed idee was. Ik heb gewoon altijd kennishonger, terwijl ik die kennis niet altijd nodig heb. Ik weet best veel na 29 jaren haha. Ik ben allang goed in mijn vak.
De laatste openbaring is dus eigenlijk: doe alleen kennis op waar je echt wat aan hebt en waarmee je aan de slag gaat. Want anders is het verloren tijd. Tijd die je ook in iets anders had kunnen steken. En goed is goed genoeg. Je hebt meestal niet meer kennis op nog een opleiding nodig, je kunt beter inspiratie halen uit ontspannen en leuke dingen doen. Daar wordt je creatieve brein veel meer wakker van, daar gaat het van stromen. Daar komen de mooiste ideeën uit voort en vervolgens kun je gericht kennis opdoen om ze in de praktijk te brengen. En daar kan ik je natuurlijk ook mee helpen.
Dit waren zo mijn belangrijkste 10 openbaringen, ik vind het leuk als je laat weten of je ze herkent en wat je nu anders gaat doen.
Wil je meer inspiratie? Elke week publiceer ik een nieuwe podcastaflevering van de Sleutel tot Groei Podcast op Spotify en Apple Podcast waarin alles over ondernemen aan bod komt. Van marketing, sales tot strategie, mindset maar ook persoonlijke ervaringen en waardevolle inzichten.