Leestijd: 2 minuten
Als je vindt dat je een echte professional bent, dan zegt dat nog niets over jouw succes als ondernemer. Sterker nog, veel professionals en experts voelen zich niet echt ondernemer. Ze helpen ‘gewoon’ graag mensen.
Je bent natuurlijk een kei in je vak want je bent van grote betekenis voor jouw klanten, ze boeken geweldige resultaten met jouw hulp. Maar, zorgt dit er automatisch voor dat je genoeg klanten hebt? Zit jouw agenda vol met afspraken? Verdien je er een goede boterham mee?
Veel professionals die ik spreek hebben zich met name gericht op het beter worden in hun vak. Gefocust op inhoud. Ze ontdekken gaandeweg, als ze voor zichzelf werken, dat ondernemen een vak apart is.
Hoe kun je zorgen dat jouw verschil makende hulp ook tot een plezierig inkomen en persoonlijke vrijheid leidt? Graag reik ik je een aantal transformerende suggesties aan.
Transformeer jezelf
Zolang je jezelf vooral als expert ziet en niet als 100% ondernemer, zal de weg naar succes lang – zo niet onbereikbaar – zijn. Zodra je jouw bedrijf als serieuze business gaat zien, verandert jouw mindset mee. Bedenk dat hoe meer mensen jij kunt helpen, hoe groter de impact is en dat zorgt op zijn beurt weer voor persoonlijk en zakelijk succes. Daarbij zet je jouw klanten op de eerste plaats. Focus op de prachtige resultaten die je met hen bereikt.
Transformeer jouw dienst
Veel professionals werken op uurtje factuurtje basis. Als je jouw aanbod transformeert naar een programma of traject met meer ingrediënten dan de losse uurtjes, dan is de impact voor jouw klanten niet alleen veel groter. Ook het commitment is groter met dito resultaat. Bijkomend voordeel is dat je er een ander prijskaartje aan kunt hangen. Je brengt immers blijvende verandering bij jouw klant.
Transformeer jouw marketing
Op veel websites van professionals lees ik minstens 10 keer ‘Ik’ op de homepage. Als je jouw klant centraal stelt, transformeer je jouw marketing naar ‘Jij’ en schrijf je vanuit jouw klant. Op jouw website moet te lezen zijn wat de beste uitkomst, het allerbeste resultaat kan zijn voor iemand. Bedenk met welk urgent probleem of behoefte ze op zoek gaan naar hulp. Dat kun je dan ook gebruiken voor al jouw communicatie uitingen.
Neem de ondernemer in jou, jouw aanbod en marketing serieus, dan kun je met dat wat je het allerliefste doet, ook succesvol zijn.
Go for it!
Wil je meer inspiratie? Elke week publiceer ik een nieuwe podcastaflevering van de Sleutel tot Groei Podcast op Spotify en Apple Podcast waarin alles over ondernemen aan bod komt. Van marketing, sales tot strategie, mindset maar ook persoonlijke ervaringen en waardevolle inzichten.